top of page

LITHUANIA

„PINNA ALL. KESKKONNA IDEOLOOGIAD“ / ARS Projektiruum

Osalejad (LT): Gytis Arošius, Sinaima KontautÄ—, Emilija NoreikaitÄ—, Karolina Ūla ValentaitÄ—.

Kuraator (LT): dr. Evelina JanuškaitÄ—

Korraldaja: galerii „Arka“ (Vilnius).

Toetajad: Leedu Kunstnike Liit, Leedu Kultuurinõukogu, LATGA (Leedu autorite ühing)

Valitud autorid kasutavad kunstilisi ja poeetilisi vahendeid, et uurida inimkonna ja looduse, keskkonnateadlikkuse ning kaasaegse maailma ökoloogiliste väljakutsete vahelisi seoseid. Nad käsitlevad nende teemade erinevaid aspekte nagu orgaaniliste ja sünteetiliste materjalide vastastikmõju, reaalsuse ja müüdi piirid, erinevate liikide maagiline mõju ning retrofuturistlik lähenemine, et avada meie mitmemõõtmelist ökoloogilist tulevikku.

Leedu väljapanekut esindavad Gytis Arošiuse, Emilija NoreikaitÄ—, Sinaima KontautÄ— ja Karolina Ūla ValentaitÄ— teosed, mis toovad esile ökokriitika ning keskkonna ideoloogiate protsessuaalse arutelu retoorika. Nende looming, mis uurib loodusematerjalide, ökoloogiliste häirete ning inimkonna ja ümbritseva keskkonna vahelist suhtlust, peegeldab kogu näituse narratiivi, avades inimkonna keerukat ja muutuvat suhet loodusega.

Gytis Arošius (sündinud 1996, Leedu) on maalija, kes lõpetas Vilniuse Kunstiakadeemia 2021. aastal, omandades maalikunsti erialal magistrikraadi. Tema maalide peamine iseloomulik joon on monokroomne värv ja tumeroheline sinise tooni varieerumine. Gytis Arošius uurimus põhineb retrofuturistlikul lähenemisel, mille kaudu ta kujutab tulevaste katastroofide hirmu ja nende kohutavaid tagajärgi. Tema teostes on sageli brutaalse arhitektuuri, metalliliste konstruktsioonide ja masinate elemente, mille seas on peidetud inimkujusid, kes kaotavad oma kontuurid. Kunstnik konstrueerib oma maalid kasutades ise tehtud fotosid, mida ta kohandab, lisades mitteeksisteerivaid, kujuteldavaid objekte või külma sõja aegseid ajaloolisi sõjaväetranspordivahendeid. Arošius loob paranoilise rahutuse atmosfääri ja võõrandumise tunde. Maalid ühendavad mineviku, oleviku ja tuleviku, ning selles ajatuses otsib kunstnik kindlat ratsionaalset alust, et selgitada olemasolevat halvenemise ja entroopia tunnet. Gytis Arošius on osalenud grupinäitustel Leedus ja Lätis.

Yesterday You Said Tomorrow.JPG

Karolina Ūla ValentaitÄ— (sündinud 1996, Leedu) töötab video, installatsiooni ja performatiivse kunsti valdkonnas. Oma töös uurib ta rituaalitseremooniaid ja queer-kultuuri, arhailisust, inimeste suhet taimedega, sugulussuhted. Keskne osa tema loomingus on mälul, identiteedil ja ökoloogial. Need teemad põimuvad, muutudes järk-järgult mälumaastikuks, identiteedi ökosüsteemiks ja enesekuvandi mälestuseks.

Emilija NoreikaitÄ— (1997) on Leedu kunstnik, kelle esmane tegevusala on luule ja sõnakunst. Alates mütoloogia ja filosoofia sügavatest labürintidest kuni tänapäevaste eneseväljenduse vormideni, segab ta reaalsuse ja müüdi piire, luues jumalikkuse ja poeetilise realismi kontseptsiooni. Tema kunstihuvideks on olemise müüdi analüüs vältimatuse aspektist, kasutades vastandlikke kujutlusi looja vs loomingu ja mineviku vs oleviku vahel, toetudes poeetilisele ja kirjanduslikule eneseväljendusele. Emilija tugineb oma ideele kutsele sukelduda abstraktsetesse sisemistesse inimkogemustesse, mille sügavuses kohtub inimene ühe kollektiivse teadvusega, mis haarab endasse kauged ajad ja ühendab kõik määramatu tervikuks. Emilija alustas oma loomingulisi uuringuid klassikaliste ja filosoofiliste õpingutega Vilniuse Ülikoolis ja jätkas kaasaegse skulptuuri bakalaureuseõppega Vilniuse Kunstiakadeemias. Alates installatsioonidest, performatiivsetest lugemistest, maalimisest, video kunstist, kontseptuaalsetest lühifilmidest on ta järk-järgult leidnud viisi oma sõnade elavdamiseks visuaalses vormis. Pärast osalemist mitmetel kohalikel näitustel ja esilinastustel tegi ta oma esimese rahvusvahelise debüüdi 2022. aastal Oberhauseni Lühifilmide Festivalil. Järgnesid Vilniuse Rahvusvaheline Filmifestival 2023, Rahvusvaheline Filmifestival Tramway 2023 Poolas ja festival „Keep Singing“, mis oli pühendatud Jonas Mekase mälestusele Vilniuses. Emilija elab ja töötab Vilniuses, Leedus.

Sinaima KontautÄ— (1998) kasutab loomaluude installatsioone, et luua narratiive elust ja selle üleminekuetappidest. Orgaanilise keha ja kunstlike materjalide vastandamine on KontautÄ— jaoks oluline. Kunstnik ühendab orgaanilisi materjale ja urbanistlikke jääke. Kuues uusi lugusid kehade fragmentidest, mis enam ei liigu, kutsub kunstnik vaatajaid mõtlema keha ja hinge ajutisele suhtele füüsilise maailmaga ning nende rollile selles lõpmatute vahepealsete seisundite tsüklis.

Sinaima KontautÄ— on noorema põlvkonna kunstnik, kes lõpetas 2022. aastal Vilniuse Kunstiakadeemia tekstiili kunsti ja disaini bakalaureusekraadi. Tema töö on jutustus elu haprusest ja selle üleminekuetappidest, looduse ja inimtekkelise maailma suhte uurimine. Materjaalsus on tema töös oluline, autor jõuab oma loomingus paratamatult luude ja kontide, tekstiile, klaasi ja erinevate leidobjektideni. Sinaima Kontaute on osalenud mitmetel grupinäitustel.

Without a Suit.Sinaima Kontaute.JPG
bottom of page