top of page
Europe-Physical-Map_edited_edited.jpg

ARTIST MANUSCRIPT / KUNSTNIKU KÄSIKIRI

​Eesti Maalikunstnike Liidu näitus ARTIST MANUSCRIPT / KUNSTNIKU KÄSIKIRI tutvustab novembrist kuni jaanuari keskpaigani Eesti ja Läti vabaõhumaalijate loomingut, avades samas erinevaid plenääride korraldamise traditsioone ning nende rolli ja mõju professionaalsete kunstnike loomepraktikale.

Alates modernismi ajast on Läänemere-äärsete maade kunstiloos oluline osa olnud rannikualade nn suvistel kunstikolooniatel – nähtusel, mis levis Kesk-Euroopas - Saksamaalt läbi Leedu ja Läti kuni Soomeni. Neist paikadest on tänaseks kujunenud paikkondliku uhkuse ja kultuuri järjepidevuse kandjad, kus endiste ja tänaste külaliskunstnike looming on leidnud koha nii kohalikes muuseumides galeriides kui ka turismikaartidel.

Eesti Maalikunstnike Liit soovib elustada maakondlike loodusekesksete maalilaagrite ehk plenääride traditsiooni ning siduda selle tänase Eesti kultuuriväljaga. Professionaalsete, sealhulgas rahvusvaheliste kunstnike loomekülastused maakondadesse aitavad elavdada kultuuriturismi ja tõsta kohalike paikade nähtavust laiemal kultuurikaardil. Selliste ettevõtmiste toetamiseks on tänapäeval olemas nii sisuline vajadus kui ka ühiskondlik tellimus – kunstilise arengu, kohaliku kultuuri kui ka regionaalse majanduse seisukohalt.

Inspiratsiooni pakuvad naaberriigid, kus plenäärikultuur on tugevasti juurdunud. Näiteks Gotlandi saar on kujunenud rahvusvaheliselt tuntud kunstikeskuseks tänu oma arvukatele residentuuridele ja kunstilaagritele. Läti ja Leedu paiknevad juba kindlalt Põhja- ja Baltimaade plenäärikaardil, samal ajal kui Eesti ei kuulu sellele veel – ehkki siin leidub rohkesti potentsiaali ja pühendunud autoreid.

Vabaõhumaal on professionaalsete kunstnike tegevuses enamasti vaid üks osa – ent plenäärid kui looduslikud avastusretked toimivad omamoodi loomeresidentuuridena, pakkudes kunstnikule töist, samas katsetuslikku keskkonnavahetust. Selline kogemus võib viia ootamatute tulemusteni nii kunstniku kui ka vaataja jaoks, olles loomeprotsessi sügavalt rikastav osa.

Näitus ARTIST MANUSCRIPT / KUNSTNIKU KÄSIKIRI toob kokku kahe naabermaa vabaõhumaali praktikud, pakkudes publikule võimaluse võrdluseks ning professionaalidele platvormi tulevaste koostööde kavandamiseks. Eesti kunstikorraldajatele ja kunstihuvilistele võib see näitus anda tõuke arendada sarnaseid ettevõtmisi ka siinpool piiri – et ka Eesti võiks tulevikus kuuluda Läänemere-äärsete plenääripaikade kaardile, kus seni erinevalt Lätist, Leedust, Poolast ja Saksamaast jt korraldavad kunstnikud loomelaagreid ise ning metseenide abita, omal käel ning sageli matka vormis ja raskendatud olmetingimustes.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Kuraatorid:                                                                                                                                                                                Tiiu Rebane (korraldanud plenääre Muhus 2015-2024 ja Samosel (Kreeka) 2023)                                                                               Laila Lazdina (korraldanud plenääre Ragaciemsis, Lätis 2023 – 2025 )                                                                                             Mall Nukke (korraldanud plenääre Ruhnu saarel, 2019 – 2025 )                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Näitust toetavad:     Eesti Kultuurkapital -  Baltic Art Community -  Ragaciema Skadini                                                                                                                                                                                                             

ARTIST MANUSCRIPT 

Exhibition by the Estonian Painters’ Association

The exhibition ARTIST MANUSCRIPT / KUNSTNIKU KÄSIKIRI, organized by the Estonian Painters’ Association, presents from November to mid-January the work of Estonian and Latvian plein air painters, while also exploring the diverse traditions of organizing plein air sessions and their role and influence in the creative practices of professional artists.

Since the advent of modernism, summer artist colonies along the Baltic Sea coast have played a significant role in the art history of Northern Europe — a phenomenon that spread across Central Europe, from Germany through Lithuania and Latvia to Finland. Many of these locations have become lasting symbols of national pride and cultural continuity, where the works of former and contemporary visiting artists continue to enrich local museums, galleries, and even the cultural tourism landscape.

The Estonian Painters’ Association aims to revive the tradition of regional, nature-based painting camps or plein airs, and to integrate them into the contemporary Estonian cultural field. Professional and international artists’ creative residencies in rural areas can invigorate cultural tourism and raise the visibility of local regions on the broader cultural map. Today, there exists both a genuine need and societal demand for such initiatives — from the perspectives of artistic development, local culture, and regional economy alike.

Inspiration comes from neighboring countries where plein air culture is already well established. For instance, Gotland Island in Sweden has become an internationally recognized art center thanks to its numerous residencies and art camps. Latvia and Lithuania are already firmly positioned on the Nordic and Baltic plein air map, while Estonia has not yet found its place there — despite its great potential and the dedication of many local artists.

For professional artists, plein air painting often constitutes only one aspect of their practice — yet these excursions into nature function as artistic residencies in the open air, offering both a working environment and a transformative experience. Such encounters often lead to unexpected outcomes for both artist and viewer, serving as a deeply enriching part of the creative process.

The exhibition ARTIST MANUSCRIPT / KUNSTNIKU KÄSIKIRI brings together plein air practitioners from two neighboring countries, providing the public with an opportunity for comparison and offering professionals a platform for future collaborations. For Estonian art organizers and enthusiasts, this exhibition may serve as an impulse to develop similar initiatives locally — so that Estonia, too, may one day appear on the plein air map of the Baltic and Nordic region.

Unlike in Latvia, Lithuania, Poland, or Germany, artists in Estonia currently organize plein air sessions independently, without patrons or sponsors, often in expedition-like conditions and with limited resources — a testament to their persistence and creative commitment.  

                                                                                                                                                                                                  Curators:

Tiiu Rebane – organized plein airs on Muhu Island (Estonia, 2015–2024) and on Samos (Greece, 2023)
Laila Lazdina – organized plein airs in Ragaciems (Latvia, 2023–2025)
Mall Nukke – organized plein airs on Ruhnu Island (Estonia, 2019–2025)

                                                                                                                                                                                                  Supported by:

Estonian Cultural Endowment – Baltic Art Community – Ragaciema Skadini     

Kulka_logo_ENG_big_JPG.jpg
logo_BalticArtCommunity_uz balta fona.jpg
IMG_1952.jpg

Kunstnikud / Artists:

Agra Ritiņa 2024, jūlijs.jfif

Agra Ritiņa 1975

Plenäär on nagu kunstiseminar, kus saab kohtuda imetoredate inimestega – kunstnikega – mõttekaaslastega. Ma annan end looduse hoolde kui õpetaja kätte. Hindan teiste kunstnike nägemust ja kogemust. Pleenäride kaudu olen reisinud läbi kogu Läti ning ka teiste riikide linnu. Igas pleenäris sünnib uusi sõprussidemeid. Tunnen pleenäre kui elu pidupäevi, kus töö on tihedalt seotud puhkusega. Pleenärid on aasta vahepeatuste tähised!

Plenääridel osalemise kohad:  Läti: Rēzekne, Krāslava, Preiļi, Varakļāni, Riebiņi (Preiļi piirkond), Valmiera, Jūrkalne, Ventspils, Daugavpils, Viļaka. Teised riigid: Leedu (Giedra galerii), Soome (Fiskarsi linn), Türgi (Şarköy, Tekirdağ), Saksamaa (Bremen), Portugal.

Pleenäril osalesin esimest korda pärast 10. klassi lõpetamist, kui õppisin J. Soikānsi Ludza kunstikoolis (1992. aastal). See toimus Rēzekne piirkonnas, Nautrēni külas. See oli minu jaoks väga tähenduslik esimene õppe- ja kunstipleenär, sest just seal tekkis mul armastus looduse kujutamise vastu maalides ja joonistustes.                                                                                                                         Agra Ritiņa has participated in plein air sessions across Latvia, Lithuania, Finland, Turkey, Germany, and Portugal. For her, plein airs are both a professional practice and a personal celebration, combining work, rest, and inspiration in nature. Her first plein air experience took place in 1992 in Nautrēni village, Latvia, where they discovered a lifelong passion for depicting the natural world in painting and drawing. Over the years, these sessions have fostered creative growth, international connections, and lasting friendships with fellow artists.                                                                                                 WEB

Capturelep.JPG

Ieva Liepiņa   1967

Plein air on imeline võimalus maalida looduses, tutvuda teiste kunstnike, nende loominguga ja maalitehnikatega, samuti kohalike elanike, nende kodude, õuede, traditsioonide ja igapäevaste harjumustega.
Töötades vabas õhus, oled sunnitud maalima kiiremini, kui oled harjunud ateljees, mis teeb töö impulsatiivsemaks ja vabamaks.
Plein air’il saan ma inspiratsiooni, loomingulist rikkust ja emotsionaalset laengut.

Olen osalenud plenäärides Lätis, Leedus, Poolas, Rumeenias ja Bulgaarias. Samuti olen juba 14 aastat aidanud korraldada plenääri “Līvzeme” Mazirbes.


Osalen plenäärides igal aastal alates Jaņa Rozentālsi Kunstikeskkooli viiendast klassist, hiljem ka Kunstiakadeemias õppimise ajal.
Mõnda aega ma ei tundnud vajadust maalida looduses ega kollektiivselt, eelistades tööd ateljees.
Möödus mitu aastat, kuni taas tekkis soov avastada ümbritsevat maailma pintsel käes, lasta end kaasa haarata seiklustest, mis on plenääride lahutamatu osa, ja osaleda loomingulises suhtluses, mis sageli areneb välja pikaajaliseks sõpruseks.

Teema „Käsikiri“ pani mind mõtlema kunstiteose loomise protsessi mõjutavatele teguritele – keskkonnale, tehnilistele abivahenditele ja inspiratsiooniallikatele. Nii muutub maali poeetiliseks kujundiks proosaline argieseme – tool. Mõne jaoks võib see olla klaveritool, teise jaoks aga taburet, kuhu istuda ja järele mõelda. Sellest saab sümbol toetuspaigale, kus ideed ja muusa ootamine teostuvad kunstiteoses.

 

                                   

Ieva Liepiņa  1967

Plein air painting is a wonderful opportunity to paint in nature, to get to know other artists, their creative work and painting techniques, as well as the local residents, their homes, yards, traditions, and everyday habits.
When working outdoors, you are forced to paint faster than you would in the studio, which makes the process more spontaneous and free.
During plein air sessions, I find inspiration, creative enrichment, and emotional recharge.

I have participated in plein air events in Latvia, Lithuania, Poland, Romania, and Bulgaria. For 14 years, I have also helped to organize the plein air “Līvzeme” in Mazirbe.
I take part in plein air sessions every year, starting from the fifth grade at the Jānis Rozentāls Art Secondary School, and later during my studies at the Art Academy.
For some time, I did not feel the need to paint outdoors or in groups, preferring studio work instead.
Many years passed until I once again felt the desire to explore the surrounding world with a brush in hand, to surrender to the adventures that are an inseparable part of plein air painting, and to engage in creative communication that often grows into lasting friendships over the years.

The theme “Manuscript” made me reflect on the factors that influence the process of creating an artwork – the environment, technical aids, and sources of inspiration. Thus, the poetic image of the painting becomes a prosaic everyday object – a chair. For some, it may be a piano stool; for others, a small seat to sit on and reflect. It becomes a symbol of a place of support, where ideas and the waiting for the muse materialize into a work of art.

                                                                                                                                             WEB

GIO_4695.jpg.jpg

Anita Meldere  1949
 

CV-s püüan alati täpselt märkida kõik plenäärid, kus olen osalenud. Igal neist on minu loovas elus oma eriline tähendus ja põhjus osalemiseks.

Plenäärid on mitmesuguste eesmärkidega: kohtumispaik ideekaaslastega, võimalus alustada uut loomingulist projekti, katsetada uusi tehnikaid või tunda kaasahaaravat võistlusvaimu. Paljude jaoks on see ainus aeg, kui üldse võimalik loominguliselt tegutseda.

Minu jaoks on plenäärid elus vahepeatus – muutus keskkonnas, looduse värskus ja inimlikud kontaktid. Need on kosutavad hetked, mis annavad vajalikku energiat loovaks teekonnaks.

Minu looming on enim keskendunud Bauska, Ventspils, Zvārtava, Daugavpils, Lapmežciema ja viimastel aastatel Ragaciema plenääridele. Looduse jälgimise mõjul ilmneb minu töödes sageli kompositsiooniline jaotus horisondi järgi ning abstraktsioonid meenutavad vahel maastikke, kuid need ei ole otseselt loodusest kopeeritud, vaid minu emotsioonide transformatsioon.

Olen muutunud ja muutunud on ka minu kunst. Soovin kuulata, mõista ja tajuda. Soovin rahulikult maalida suvemajas, kuulates kukkivaid õunu ja tuules sahisevaid luiteid, nautides antud aega. Vajalik on tunda mõttekaaslaste tuge ja lähedust.

Anita Meldere on alates 1978. aastast aktiivselt osalenud rahvusvahelistes kunstisündmustes, sealhulgas plenäärides ja sümpoosionides Euroopas. Tema looming on inspireeritud loodusest, inimkogemusest ja akvarellitehnikatest, mis väljenduvad nii portreedes, abstraktsioonides kui ka siidi- ja batikimaalides.

Kunstnik on osalenud sündmustel Lätis, Eestis, Leedus, Poolas, Bulgaarias, Gruusias, Norras ja Prantsusmaal. Pikajalised sõprussuhted ja koostöö teiste kunstnikega on olnud tema loomeprotsessi oluline osa.  Tema tööd uurivad inimese sisemaailma, loovuse ja looduse seoseid ning eksponeeritakse nii isiku- kui ka lõpunäitustel.

Anita Meldere   1949
 

In my CV, I always try to list all the plein air events I have participated in. Each of them holds a special place in my creative life and a reason for my participation.

Plein airs serve different purposes: a place to meet like-minded artists, start a new creative project, experiment with new techniques, or feel the inspiring competitive spirit of a creative environment. For many, it is the only time when creative work is possible.

For me, plein airs are a pause in the rush of life – a change of surroundings, the freshness of nature, and human connections. They are refreshing moments that provide the energy needed for my creative journey.

My artistic activity has been especially focused on plenairs in Bauska, Ventspils, Zvārtava, Daugavpils, my summer house in Lapmežciems, and more recently in Ragaciema. Influenced by nature, my works often show compositional divisions along the horizon, and my abstractions sometimes resemble landscapes—but they are not direct copies of nature, rather transformations of my feelings.

I have changed, and so has my art. I seek to listen, perceive, and understand. I wish to paint quietly in my summer house, listening to falling apples and the whispering dunes, enjoying the time given. The feeling of support and presence from others is important and necessary.

Since 1978, Anita Meldere has actively participated in international art events, including plein air painting sessions and symposia across Europe. Her work is inspired by nature, human experience, and watercolor techniques, expressed through portraits, abstractions, silk, and batik paintings.

The artist has participated in events in Latvia, Estonia, Lithuania, Poland, Bulgaria, Georgia, Norway, and France. Long-term friendships and collaborations with other artists have been a vital part of her creative process. In recent years, Meldere has taken part in plein airs in Ventspils, Lapmežciems, and Engure, as well as symposia at the Mark Rothko Art Centre in Daugavpils. Her works explore the interplay of human emotion, creativity, and nature, and are featured in both solo and group exhibitions.                                                                                                                                                                                                              WEB

440363627_7704591399605786_4243316405112171054_n.jpg

Nugzars Paksadze 1953                                                                            

Nugzar Paksadze sündis Gruusias ja on alates 1982. aastast pühendanud oma kunstilise karjääri Lätile. Ta on korraldanud aastatel 2011–2017 rahvusvahelisi pleenääre Tērvetes. Nugzar teeb tihedat koostööd kunstnikega Lätist, Leedust, Valgevenest ja teistest maadest, luues loomingulisi kontakte ja sõprussidemeid. Tema maalid kuuluvad muuseumide ja erakogudesse Austrias, Saksamaal, Rootsis, Rumeenias, Ukrainas, Venemaal, Eestis, Leedus ja Valgevenes. Ta on Adžaaria Kunstnike Liidu auliige ning pälvis 2019. aastal Jāzeps Pīgoznis’e preemia Läti maastikumaali eest.                                                                       On osalenud pleenääridel järgmistes riikides:
Rumeenia,
Poola,
Slovakkia,
Gruusia,
Türgi,
Läti (Rēzekne, Ludza, Preiļi, Riebiņi, Krāslava, Ventspils, Ragaciems, Tukums, Jūrmala). 
  

                                   

Nugzar Paksadze (b. 1953)

Nugzar Paksadze was born in Georgia and has dedicated his artistic career to Latvia since 1982. He has participated in plein airs across Latvia, Georgia, Romania, Poland, Slovakia, Turkey, and other countries, and from 2011 to 2017 he organized international plein airs in Tērvete. His collaborative work with artists from Latvia, Lithuania, Belarus, and beyond has fostered creative exchange and lasting friendships. Nugzar’s paintings are held in museums and private collections across Europe, including Austria, Germany, Sweden, Romania, Ukraine, Russia, Estonia, Lithuania, and Belarus. He is an honorary member of the Artists’ Union of Adjara, Georgia, and in 2019 he received the Jāzeps Pīgoznis Prize for his contributions to Latvian landscape painting.

 WEB

431263612_1062415411501367_7913140346569947992_n.jpg

Ērika Kumerova 1973                                                                            

Plenäärid on Ērika Kumerova loomingus olulisel kohal, pakkudes võimalust maalida vahetus kontaktis looduse ja keskkonnaga ning jagada loomingulisi ideid teiste kunstnikega. Tema osalemine rahvusvahelistel ja kodumaistel plenääridel – sealhulgas Bauskas, Lapmežciema, Jūrmalas ja Ventspilsi üritustel – on võimaldanud katsetada uusi tehnikaid, arendada akvarelli- ja õlimaali ning süvendada intuitsioonil põhinevat tööprotsessi.

Plenäärides otsib Kumerova inspiratsiooni looduse, valguse ja keskkonna muutuvast atmosfäärist. Need kogemused aitavad tal luua kompositsiooniliselt tundlikke töid, kus abstraktsioon ja maastik põimuvad, kajastades tema emotsionaalset ja intuitiivset suhtumist maailma. Plenäärid on tema loomingus ka sotsiaalse suhtluse ja kunstilise dialoogi paigad, kus tekib püsivaid sõprussuhteid ja koostöövõimalusi.

                                   

Ērika Kumerova 1973 

Plein air painting plays a central role in Ērika Kumerova’s artistic practice, offering the opportunity to work in direct contact with nature and environment, while exchanging creative ideas with fellow artists. Her participation in international and domestic plein airs – including events in Bauska, Lapmežciems, Jūrmala, and Ventspils – has allowed her to experiment with new techniques, develop watercolor and oil painting skills, and enhance her intuition-based creative process.

During these sessions, Kumerova draws inspiration from nature, light, and the changing atmosphere, producing compositions where abstraction and landscape intersect, reflecting her emotional and intuitive approach to art. Plein airs also serve as spaces for social interaction and artistic dialogue, fostering lasting friendships and collaborative opportunities within the creative community.

 WEB

172cc345-f0cf-4e85-8278-76011686ffc5 (1).jpeg

Elmars Orniņš 1958                                                                                                      Arhitekt ja maalikunstnik, kelle loomingus mängivad olulist rolli rahvusvahelised ja kodumaised pleniärid – sealhulgas Lapmežciems, Talsi, Ventspils, Krāslava, Poti (Gruusia), Leedu ja Poola – pakuvad võimalust töötada looduses vahetult, inspireerudes keskkonna muutuvatest valgus- ja ilmastikuoludest ning kohalike maastike eripäradest.

Plenäärides saab Orniņš katsetada uusi tehnikaid, arendada maalimise kiirust ja intuitsioonil põhinevat lähenemist ning suhelda teiste kunstnikega. Need kogemused toetavad tema kompositsioonilist tundlikkust ning aitavad luua teoseid, kus abstraktsioon ja looduslik maastik põimuvad. Lisaks pakuvad pleniärid emotsionaalset dialoogi, aidates kunstnikul säilitada loomingulist sidet kunstikogukonnaga.

Orniņši tööd on eksponeeritud arvukatel isiku- ja grupinäitustel, sealhulgas J. Pīgožņa preemia konkursinäitustel ning rahvusvahelistel biennaalidel ja kunstilaagrites. Plenäärid on tema kunstipraktikas nii loomeallikas kui ka keskkond, kus sünnivad uued ideed ja süveneb loovisiklik kogemus.

„Veeda oma päevad mitte ainult maalides, vaid ka nautides kohaloleku rõõmu – sõbralikus keskkonnas, kus saab mõista ilma sõnadeta. Seal saab väike muutuda liikumapanevaks jõuks ja liikumine ise kunstiks. Seal, kus mõtete ja tunnete vahetamine sütitab loovust.” – E. Orniņš                                   

Elmars Orniņš 1958                                                                                                        An architect and painter for whom both international and domestic plein airs – including Lapmežciems, Talsi, Ventspils, Krāslava, Poti (Georgia), Lithuania, and Poland – provide opportunities to work directly in nature, inspired by changing light, weather conditions, and the unique characteristics of local landscapes.

During these sessions, Orniņš experiments with new techniques, develops speed and intuition in painting, and engages in creative dialogue with fellow artists. These experiences enhance his compositional sensitivity and foster works where abstraction and natural landscapes intersect. Plein airs also offer emotional refreshment and social interaction, helping the artist sustain creative energy and connections within the art community.

Orniņš’s works have been exhibited in numerous solo and group exhibitions, including the J. Pīgožņa Award competitions, international biennales, and art workshops. Plein airs serve as both a source of inspiration and a creative environment where new ideas emerge and artistic experience deepens.            “Spend your days not only painting, but also enjoying the joy of being present – in a friendly environment where you can understand without words. There, the small becomes a driving force, and movement itself becomes art. Where the exchange of thoughts and feelings sparks creativity.” – E. Ornins

                                                                                                                                              WEB

DAIGA.png

Plenääridel osalemisest ja loomingust

Ma olen hakanud kunstipleneääridel osalema alates 2022. aastast, pärast Covid-aega aktiivsemalt. Eelistangi otsest, inimlikku kontakti ning kogemuste ja vestluste jagamist. Samal ajal olen pöördunud ka visuaalse keele ja kujutise maalimise poole. Mind huvitab erinevate emotsioonide ja meeleolude visualiseerimine kujuteldavates portreedes. Minu kujutised on efemeersed, tinglikud, ilma viideteta soole või ajale, tasakaalustades abstraktsete pindade ja vormidega.                                                                                                                           

Daiga Freimane 

I began participating in art plein-airs in 2022, becoming more active after Covid. I value direct, human contact as well as sharing experiences and conversations. At the same time, I focus on painting visual images. I am interested in visualizing different emotions and moods in imaginary portraits. My images are ephemeral and conditional, without references to gender or time, and they balance abstract surfaces and forms.

 WEB 

Plenääridel osalemise kohad:

  • Leonpolio Dvaras, Leedu

  • Vepriai, Leedu

  • Azuolu giria, Leedu

  • Cognac, Prantsusmaa

  • Ragaciems, Skadiņi, Läti

SV.deinats..JPG

Signe Vanadzina

Mis köidab pleenäärimaalimises:

  • Otsene kontakt loodusega – saab tunnetada valgust, õhku, helisid ja liikumist. See loob elava ja ehtsa inspiratsiooni, mida on ateljees raske saavutada.

  • Muutuv valgus ja õhustik – päeva jooksul muutuvad valgus ja varjud, seetõttu tuleb hetki kiiresti tabada ja jäädvustada, mis treenib vaatlust ja reaktsiooni.

  • Vabaduse tunne – töö vabas õhus loob loomingulist avatust ning aitab sageli ületada loomingulisi kriise või rutiini. Isiklikult taban ma looduse hetki seal kohapeal, kuid eelistan maalida siseruumis või varjualuses.

  • Kontakt ümbritseva keskkonna ja inimestega – pleenäärist saab sageli sotsiaalne sündmus: töötame rühmadena, jagame kogemusi ja inspireerime üksteist.

Kuidas pleenäär mõjutab kunstniku loomingut:

  • Reaalsem värvitaju – töö loomulikus valguses aitab näha peenemaid värvi- ja toonierinevusi, valguse peegeldusi ja varje.

  • Vabam ja ekspressiivsem stiil – ajasurve sunnib maalima kiiremini ja vabamalt, mis loob elava ja energilise pintslitöö.

  • Võime tabada meeleolu – pleenääritööd peegeldavad sageli mitte ainult paika, vaid ka konkreetse hetke meeleolu: hommikust vaikust, päikeseloojangu soojust või tuule liikumist.

  • Isiklikum side maastikuga – kuna kunstnik viibib kohapeal, on maalil sageli tuntav emotsionaalne ja isiklik seos kujutatava paigaga.
    Riigid, kus olen tegelenud pleenäärimaalimisega: Läti, Leedu, Eesti, Poola, Rootsi, Lõuna-Korea.                                                                                                                                                                                                                                   Signe Vanadzina                                                                                                Signe Vanadzina values plein air painting for its direct contact with nature, the changing light, and the sense of creative freedom it provides. Working outdoors allows her to capture subtle colors, moods, and fleeting moments that bring life and energy to her brushwork. Plein airs also foster social interaction, sharing experiences, and mutual inspiration with fellow artists. Being on-site creates a personal and emotional connection to the landscape she depicts. She has painted en plein air in Latvia, Lithuania, Estonia, Poland, Sweden, and South Korea.                                                                                                                                                                                      WEB

portr1.jpg

Olen osalenud pleenääridel väga paljudes kohtades ja regulaarselt.
Alates 1996. aastast olen osalenud rahvusvahelistel pleenääridel mitmel pool Lätis – Liepājas, Krāslava, Vestiena, Ventspilsi, Valmiera ja Sēlija piirkonnas (mitmes paigas), samuti Jūrmalas, Ragaciemis, Mazirbes ja mujal.

Alates 2004. aastast olen käinud pleenäärireisidel Itaalias – Veneetsias ja Sitsiilias; 2007. ja 2008. aastal Marokos. Olen osalenud rahvusvahelistel pleenääridel ka Bulgaarias, Poolas, Gruusias, Mehhikos, Peruus ning korduvalt Leedus.

                                                                                                                               Agnija Ģērmane

I have participated in plein air sessions in many locations and on a regular basis. Since 1996, I have taken part in international plein airs across Latvia, including Liepāja, Krāslava, Vestiena, Ventspils, Valmiera, and multiple locations in the Selija region, as well as Jūrmala, Ragaciems, Mazirbe, and others.

Since 2004, I have attended plein air trips in Italy — Venice and Sicily — and in 2007 and 2008 in Morocco. I have also participated in international plein airs in Bulgaria, Poland, Georgia, Mexico, Peru, and repeatedly in Lithuania.

                                                                                                                     WEB

C.jpg

Sarmīte Caune 1961  Omab magistrikraadi, lõpetanud Läti Kunstiakadeemia Pedagoogika osakonna (1987). Alates 1982. aastast osaleb regulaarselt rühmanäitustel, maalimise töötubades ja sümpoosionidel Lätis ja välismaal. Alates 2007. aastast kunstnike liidu liige. Autor enam kui 35 isikunäitusele. Tegutseb kunsti pedagoogika ja sisekujunduse valdkonnas, maalib erinevates maalitehnikates, loob installatsioone ja keskkonnaobjekte. Alates 2010. kuni 2024. aastani Ventspilsi maalisümpoosioni kuraator.                                                                          

Kunsti olemus peitub suhtumises looduse reaalsusesse. Maastikust võib inspireerida kõik – lugu, rütm, värv, valgus, vari, ebatavaline kuju, perspektiiv, toonide nüansid, atmosfääri tekitatud värviüleminekud. Maastik kui sümbol ja üldistatud kujutis. Mind ei huvita reaalsuse täpne portreteerimine, vaid oma peegelduse loomine sellest reaalsusest.

Improvisatsioon looduses, maalimine alla prima ja en plein air, kuid see pole lihtne ülesanne. Eriti lähedane on mulle lõuna, päike ja tuule värvid – Itaalia, Nizzas, Maroko, Portugal, kus ei puudu päike, meri, palmipuud ja kõrbeliiv. Mind lummab vesi – päikese mäng vees, peegeldused, laevad sadamates. Laevad ja sadamad inspireerivad mind alati oma muutlikkusega. Eriliselt ahvatlevad on varahommikud esimestes päikesekiirtes, kui õhk tundub nagu aeg oleks peatunud. Kui salapärased on õhtud, kui laevade tuled järk-järgult süttivad – see on eriline, vaid sadamatele omane tunne, mis köidab oma maagilisusega.

Eriti võluv on Itaalia arhitektuur. Veneetsia on lääne ja ida kultuuri sulandumise linn – sümboleid võib siin näha seotud kujul. Minu seeria Veneetsia maalidest on loodud üle 15 aasta – iga visiit toob uusi, varem nähtud elemente. Veneetsia arhitektuur, peegeldused, sillad, gondlid. Lummav Veneetsia valgus – varahommikud pehmete värviüleminekutega, domineerivad valged, heledad ja hallid toonid, mis loovad tonaalse selguse, harmoonilised värvikombinatsioonid ja peened pooltoonide üleminekud.

Värvide tonaalse varieeruvuse osas on iga paik, maa ja riik erineva valgusega – see sõltub päikesest. Ma soovin seda tabada ja kanda lõuendile.

Kõik põhineb suhetel. See on väga lai mõiste – need on olemas nii ühiskonnas kui ka maalil. Need võivad olla pehmed, loomulikud või ebatavalised, vahel ka agressiivsed. Need on nii lineaarsed kui ka atmosfäärilised, ruumilised. Kõrguse ja laiuse kõrval on olemas kolmas dimensioon – sügavus. Nagu looduses, nii ka elus.    

  • pleenäärid ei seisne ainult maalimises, vaid ka kohtumistes ja vestlustes erinevate riikide kunstnikega ning pakuvad võimalusi uute projektide ja näituste jaoks.

  • Pleenääridel osalemise kohad:
    Läti, Leedu, Poola, Saksamaa, Itaalia, Prantsusmaa, Soome, Hispaania, Portugal, Kreeka, Gruusia, Armeenia, Maroko.                                                                                                                                                                                             
    Sarmīte Caune (b. 1961) is a Latvian artist and art educator, a member of the Artists’ Union of Latvia since 2007. She works in various painting techniques, installations, and environmental art, and served as curator of the Ventspils Painting Symposium from 2010 to 2024. Her plein air practice is central to her work, allowing her to capture light, atmosphere, and the emotional essence of landscapes. She is inspired by southern sun, water, and architecture, particularly in Italy, Morocco, Portugal, and Venice. Plein airs also provide opportunities to meet and exchange ideas with international artists, fostering new projects and exhibitions. She has painted en plein air in Latvia, Lithuania, Poland, Germany, Italy, France, Finland, Spain, Portugal, Greece, Georgia, Armenia, and Morocco.                                                                                                                                                                                      WEB

20250621_173607.jpg

Andrus Rõuk 1957

Tutvumine Uue kohaga ja kaasosalejatega suhtlemine mõjub loomingule hästi.
Plenääridel osalemise kohad:  Ruhnus, tudengiaega jäävad õppepraktikad Tõstamaal ja Värskas.                                                                                                                        

Andrus Rõuk (b. 1957)

Experiencing new locations and interacting with fellow participants positively influences Andrus Rõuk’s artistic practice.

Plein Air Participation: Ruhnu, as well as student training sessions in Tõstamaa and Värska.


WEB

portree.jpg

Karin Strohm  1986  Plenäärid on minu jaoks omapärased looduse kogemise vormid. Plenaarid on vahetud elamused.
Olen osalenud: viiel korral Ruhnul (Ruhnu Nägu). Muidugi iseseisvalt, käinud maalimas metsades ja maastikel. Ning eelmisel aastal osalesin Tartu 2024 raames Saadjärve ääres No1 Galerii korraldatud plenääril.                                                                                                                                     

Karin Strohm (b. 1986)

For Karin Strohm, plein airs are unique ways to experience nature, offering immediate and immersive encounters. She has participated five times on Ruhnu Island (Ruhnu Nägu) and also paints independently in forests and landscapes. Most recently, she took part in a plein air organized by No1 Gallery at Saadjärv during Tartu 2024.                                                                                                                                                                 

 WEB

Screenshot_20250520_143454_Gallery.jpg

Vilen Künnapu 1948 on end Eesti kunstiajalukku põlistanud 70-ndatel neofunktsionalistliku, 80-ndatel postmodernistliku, 90-ndatel edukaima ning tänapäeval kõige ekstsentrilisema arhitektina. Kui püüda nimetada tegurit, mis ühendab tema loomingulist praktikat – kusjuures viimane hõlmab lisaks arhitektuurile ka ilukirjandust, assamblaaži, kollaaži, joonistusi ning viimastel aastatel ka maalikunsti –, siis näib olevat kohane öelda, et selleks ühisnimetajaks on usk kunstnik-geeniuse loojamüüti. See ilmneb eriti selgelt Künnapu esseistikas, kus ta näib arhitektuurist kirjutamise vahendusel otsivat oma tegevusele õigustust, projitseerides ennast isegi mitte niivõrd ajaloole kuivõrd ajaloolistele figuuridele. Sellisest projektsioonist kasvab välja Künnapule omane stilistiline võte, milles argumentatsioon on läbi põimitud kultuurilooliselt oluliste isikute elulooliste, sealjuures sageli poolmüütiliste või suisa anekdootlike seikadega.  / Tekst: Indrek Grigor                                                               Plenääridel osalemise kohad: Kreeka                                                                                         

Vilen Künnapu (b. 1948)

Vilen Künnapu is a renowned Estonian architect, recognized for his neo-functional work in the 1970s, postmodernism in the 1980s, and highly eccentric projects from the 1990s to the present. His creative practice extends beyond architecture to include literature, assemblage, collage, drawing, and painting. A central theme in his work is the belief in the artist-genius myth, often explored through essays and biographical projections onto historical figures. This approach blends argumentation with semi-mythical or anecdotal stories of culturally significant personalities. Participating in plein airs allows Künnapu to engage with new environments and translate their atmosphere into his work. He has taken part in plein air painting in Greece.

 WEB

IMG_8384.jpg

Maria-Kristiina Ulas 1965  Esimest korda osalesin plenääril akrüülide ja õlivärvidega maalides Mall Nukke korraldatud maalilaagri Ruhnu saarel, mis oli avastuslik kogemus ja andis täiesti uue suhtumise maalimisse ja loodusvaatlusesse. Peale seda jätkasin Saaremaal maakodu rannas nähes tuttavat maastikku hoopis uuest vaatenurgast. Tõuke plenääril osaleda andis astumine Maalijate Liitu- see liigutus andis oma maalija- olemusele jõudu juurde.

Looduses olen maalinud noorusest alates, põhiliselt akvarellidega. Looduselamusi kasutan ka oma muus maaliloomingus.

Olen korraldanud plenääre ka oma maakodus.                                                                               

Maria-Kristiina Ulas (b. 1965)

Maria-Kristiina Ulas first participated in a plein air painting session on Ruhnu Island, organized by Mall Nukke, working in acrylics and oils. The experience was eye-opening, giving her a completely new approach to painting and observing nature. Afterwards, she continued painting on the beach near her country home in Saaremaa, seeing familiar landscapes from a fresh perspective. Joining the Estonian Painters’ Association also motivated her to take part in plein airs, strengthening her identity as a painter.

She has painted in nature since her youth, primarily in watercolors, and her experiences in the outdoors continue to inspire her broader artistic work. Maria-Kristiina has also organized plein air sessions at her own country home.

                                                                                                                                        WEB

mall -portree.jpg

Mall Nukke  1964

Esimest korda Pleinairil maalimas 1982. aastal Kihnu saarel.

Pean plenääri oluliseks suvetegevuseks. Maalides loodust avastan uusi värvikombinatsioone, “mängin läbi” maalivõtteid, mida hiljem kasutan oma näituste tegemiseks. Loodus on ammendamatu inspiratsiooniallikas. Pean oluliseks looduses alla prima maalimist, vahetu emotsiooni kinnipüüdmist. Vabas õhus vaikselt istudes ja ümritsevat kunstikeelde tõlkides ei hakka kunagi igav. Väljakutsed on alati võimsad, loodus on inimesese loomingust mitu sammu ees.

Käisin enne juba EKA-s õppimist loodust maalimas: Paunküla veehoidla ääres, Rannamõisas.

Ametlikul Pleinairil käisin Kihnus esmakordselt Tiit Pääsukese maalistuudioga. See oli 80-ndatel.

2000-ndate alguses hakkasime Maria-Kristina Ulase maakodus Asukal, Saaremaal, koos käima. Osavõtijaid oli 3-8 inimest. Maalimine seal toimus suve keskpaigas ja kestis järjest nii umbes 7 aastat. Seejärel see vaibus.

Hakkasin korraldama Ruhnu Nägu. Suurest igatsusest looduses maalimise järele.

Seda sai tehtud 6 suve Ruhnu saarel, 2019 – 2025.

Tänu looduses maalimisele toimus 2021. aastal 4-nurga Galeriis Hiiumaal isiknäitus “ÕHK”,

2022. aastal Kuressaare Raegaleriis Saaremaal ja 2024. aastal TRUUS Galeriis Tallinnas “Elementa”-näitused.

Pildistan palju loodust ja kasutan seda materjali hiljem oma maalides, kas siis detailidena või taustana. Et elavdada ja rõhutada ideed ja anda meeleolu.                                                                              

Mall Nukke (b. 1964)

Mall Nukke first painted en plein air in 1982 on Kihnu Island. She considers plein air painting an essential summer activity, allowing her to explore new color combinations, experiment with painting techniques, and capture immediate emotions through alla prima painting. Nature is an inexhaustible source of inspiration, offering challenges that always push the artist further.

Before attending the Estonian Academy of Arts, she painted in nature at Paunküla Reservoir and Rannamõisa. In the early 2000s, she joined Maria-Kristiina Ulas in organizing summer plein airs at Ulas’ country home in Saaremaa, with 3–8 participants, for about seven consecutive years. Later, she initiated Ruhnu Nägu, held over six summers on Ruhnu Island (2019–2025), fulfilling her deep longing to paint in nature.

Her plein air practice has inspired solo exhibitions, including “ÕHK” at 4-nurga Gallery, Hiiumaa (2021), Raegalerii, Kuressaare (2022), and TRUUS Gallery, Tallinn (2024). She photographs nature extensively, using these images in her paintings as details or backgrounds to enhance mood and emphasize ideas.

   WEB

 

bottom of page