top of page

EESTI MAALIKUNST AASTATUHANDE VAHETUSEL

EESTI MAALIKUNSTNIKE LIIDU KURAATORNÄITUS 2000, KOOSTÖÖS EKL

11.08.-10.09. 2000

TALLINNA KUNSTIHOONE

​

Algataja LENNART MERI

Korraldaja OLEV SUBBI

​

​

​

- - - 

2000 Eesti Maalikunstnike Liidu aastanäituse ühildunud projektid:

EKL aastanäitus „Eesti kunst. Eesti võimalused“, 25.04.-21.05. 2000

​

Näitus toimus neljas paigas:

- Tallinna Kunstihoone „Déjà-vu ehk lühike eesti kunsti ajalugu“,

kuraator Toomas Vint;

​

EKM näituste saal Rotermanni soolalaos

AIDS kultuuris. Immuniteedi kadumine kunstis“, kuraator Johannes Saar;

​

- Tallinna Kunstihoone galerii „Naturalism“, kuraator Peeter Allik;

​

- Tartu Kunstimaja ja monumentaalgalerii

Eneseksjäämine. Väikesed rollimängud XXI sajandiks“, kuraator Reet Varblane.

​

​

- „Eesti maalikunst aastatuhande vahetusel“ 11.08.-10.09. 2000

Tallinna Kunstihoones - algataja Lennart Meri, korraldaja Olev Subbi.

Osales kutsutud 41 autorit.

​

​

Tekst.LN.K.hoone.Sirp.crop.11.08.2000.jp

2000. aastal korraldas Eesti Kunstnike Liit aastanäituse, millega taastati vahepeal katkenud ülevaatenäituste tava.

Suurnäitus pealkirjaga "Eesti kunst. Eesti võimalused" toimus Tallinna ja Tartu erinevates näitusepaikades: "Dé jà vu" Tallinna Kunstihoones (kuraatoriks 1990. aastate maalipoleemikas osalenud Toomas Vint), "Naturalism" Kunstihoone galeriis (kuraator Peeter Allik) ja "Aids kultuuris. Immuniteedi kadumine kunstis" EKM Rotermanni soolalao näitusesaalis (kuraator Johannes Saar). Tartu Kunstimajas ja sealses Monumentaalgaleriis toimus näitus "Eneseksjäämine. Väiksed rollimängud XXI sajandiks" (kuraator Reet Varblane).

Nii 2000. aasta näituse, aga ka järgnevate EKL-i üldnäituste ekspositsioonid olid valdavalt maalikesksed.

WIKIPEDIA

 

- - - 

​

NÄITUSEST MEEDIAS:

​

Näitusest “ Eesti maalikunst aastatuhande vahetusel ”

Tallinna Kunstihoones avatud näitus on selle ellukutsuja Eesti Vabariigi presidendi Lennart Mere ning näituse koostaja ja kujundaja maalikunstnik Olev Subbi püüe anda 41 kunstniku loomingu kaudu ülevaade viimaste aastate maalikunstist Eestis . Üldisemalt , kultuuriloolise mudelina võttes , on see katse kajastada traditsioonide püsimist ja eneseksjäämist ühiskondlike muutuste kiuste.

Näituse avakõnes lausus president Meri : “ Arvan , et XX sajandi teise poole eesti maalikunst ongi iseeneseks jäämise kunst. Mul tekkis soov selles veel kord veenduda , teid selles veenda ja ennekõike teid kõiki selle eest veel kord tänada .”

EDASILUGEMISEKS SIRP

​

​

- EESTI PÄEVALEHT

President esitas väljakutse

​

- AJAKIRI KUNST

Raoul Kurvitz. Presidendinäitus Tallinna Kunstihoones

​

- ÕHTULEHT

Meri avab maalinäituse 

​

- POSTIMEES

President Meri viis eesti kunsti Berliini

 

- POSTIMEES

Eesti kunst Pariisis: võimalused ja tegelikkus
 

- POSTIMEES 2021

Lennart Meri patroneeritud kunstinäitusest Pariisis möödub 20 aastat!

​

​

 

Eesti kunst Pariisis: võimalused ja tegelikkus

​

Esmaspäeval avatakse Pariisis Senati LuxembourgÂ’i aia Talveaias president Lennart Meri eestkostel näitus «Eesti maalikunst 20. sajandil», mille on koostanud presidendi sõber maalikunstnik Olev Subbi.

​

Meenutagem, et mullu eksponeeriti Tallinna Kunstihoones sama patronaazhi all näitust «Eesti maalikunst aastatuhande vahetusel», mis hiljem oli väljas Berliinis Saksamaa välisministeeriumi Lichthofis.

Pariisi ei söandanud Meri koostöös Subbiga minna ainult kaasaegse eesti maalikunsti komplektiga, mis hõlmas kunstnike viimase kuue aasta töid.

Tallinna näituselt on Pariisis vaid 13 tööd, tegutsevatelt kunstnikelt on valitud paremik kogu nende loomingust.

Niisiis on koht esinduslik, valik esinduslik, patroonid esinduslikud. On see piisav eesti kunsti suursündmuse tekkeks?

Näituse vanim töö on Konrad Mäe 1913.-1914. aastal valminud «Maastik kividega». Subbi on Mäge nimetanud ühes usutluses «parimaks maalikunstnikuks väljaspool Pariisi».

Kindlasti ta seda ongi, kui pidada maalikunstiks vaid impressionismi ja selle edasisi arendusi liinis, mida New Yorgi Moodsa Kunsti Muuseumi esimene direktor Alfred Barr on nimetanud dionüüsiliseks.

See liin läks üle neoimpressionismi ja fovismi kuni puhta abstraktsioonini. Mis võiks veel paremini sobida Pariisi kui viimase koolkonnast välja kasvanud pallaslik maalikunst.

Millest lähtutakse

Muidugi oleks võinud korrata kunagist Adamson-Ericu muuseumi näitust «Pariis eesti kunstnike loomingus», kuid Subbi läks ilmselt klassikute hittidele välja.

Siin tekib aga võimalus norida: kas Paul Burmani lillepildikesed kuuluvad üldse meie maaliklassikasse, miks on Jaan Grünbergilt valitud kaks väheütlevat maastikku, Aleksander Vardil on Tartu muuseumis märksa parem Pariisi vaade, Karl Pärsimäelt võinuks olla tema matiisilikud maalid, Evald Okast on püütud vägisi impressionistiks teha, Voldemar Väli, Linda Kits-Mägi ja Alfred Kongo tunduvad üldse üleliigsena (vähemalt praegu valitud tööde põhjal), rääkimata Lembit Saartsi viimaste aastate maaliliselt äärmiselt lõtvadest töödest.

Kes viitsib võtta lahti Evi Pihlaku omal ajal koostatud albumi «Eesti maal», leiaks sealt isegi maalikunsti lähemalt tundmata esinduslikumaid maale ja esinduslikumaid autoreid.

Eesti maalikunsti geomeetrilisest ehk siis apolloonlikust liinist on valitud vaid Arnold Akberg vanemast ja Sirje Runge uuemast ajast.

Ado Vabbest ei saanud koostaja ilmselt mööda minna, kuid ka temalt on 1930. aastate küllalt juhuslikud impressionistlikud maalid. Eesti Kunstnike Rühma ja sõjajärgne geomeetriline maal ei mahu ilmselt Subbi maalikunsti mõiste alla.

Mõtlesin tükk aega, millest on Subbi koos presidendist nõuandjaga lähtunud. Kas äkki sellest, et tutvustada prantslastele tuntud eesti maaliklassikute vähetuntuid töid ja meie kunstiajaloos teenimatult teisejärguliseks peetud maalikunstnikke?

Ei, seda vast mitte. Esiteks lööb läbi Subbi enda dogmaatiline ja kitsarinnaline kunstimõistmine, teiseks tubli annus subjektiivsust ja konjunkturismi.

Ma ei saa uskuda tema sõnu Sirbile antud intervjuust: «See-ga on ka kõik näituselt väljajätmised teadlik professionaalne valik jäämaks eriala seatud piiridesse.»

Elav kunst vähemuses

Kunstnik, kes on muutunud ajas afiðeerinud ennast loojana, kes tegeleb ainult kunsti-, kitsamalt maalikunsti spetsiifiliste probleemidega, on kuulunud nomenklatuuri nõukogude ajal, Rahvarinde ajal ja ka nüüd presidendi ihukunstnikuna.

Subbi portreeloomingus pole midagi juhuslikku: need on kas tema avalikkusele hästi tuntud sõbrad või siis president ise, kelle portree rippus Kadriorus, kuid nüüd on Mart Meri omandina presidendi enda kodus.

Kas kummardus Alfred Kongole ja Lembit Saartsile kui tõeliselt ainult maalikunstile pühendunud tõrjututele on mingi enesevabandus, ei tea.

Kui Subbi räägib rasketest okupatsiooniaastatest, mil vaid 1930. aastate maalitraditsioon «moodustas atmosfääri, milles töötasid järgnevad põlvkonnad kuni tänase päevani», siis jääks nagu eesti maalist väljapoole rida kunstnikke alates Soosterist või Malinist ning lõpetades Toomiku ja Kurvitzaga, kes muide on ka maalikunstnikud.

Kui Subbi nüüd räägib eesti kunstist «kahe eesriide vahel», siis võinuks ühe kummarduse teha ka eesti kunstile eksiilis.

Klassika arvel on varasema valikuga võrreldes niigi vähendatud elavate kunstnike esindust. Sõelale jäid mõistagi ka head maalid (eelkõige Peeter Mudisti ja Tiit Pääsukese valik), kuid Jaan Elken on komplektis kindlasti seepärast, et ta on Kunstnike Liidu president. Kuidagi ei taha Subbi maitset teades uskuda, et ta seda tüüpi abstraktsest kunstist lugu peab.

Kõige noorem Kelpman

Eesti kunsti näitused välismaal on viimastel aastatel haruldus. Ikka peame leppima sellega, et tuleb keegi kuraator välismaalt ja valib paar meie kunstnikku oma näitusele.

Nüüd oleks olnud suurepärane võimalus impressionismist ammu küllastunud Pariisile näidata eesti kaasaegset kunsti. Kuid isegi maalijatest on kõige noorem esineja 1960. aastal sündinud Rein Kelpman.

Mõistagi on Pariisi näituse maht piiratud ja kõike head ei saa näidata, kuid 35 kunstniku valimisel annab siiski lähtuda mingist selgemast kontseptsioonist.

Olev Subbi on avalikult näidanud üles põlgust kuraatorite vastu, keda ta üle oma ateljeeukse ei lase. Nüüd on ta ise samas rollis ja veel kõrgeima võimu patronaazhi all. Paraku ei aita viimanegi lihvida kehva kuraatoritöö tulemusi.

Ants Juske
kunstikriitik

​

- - - 

​

​

13099225t1h468a.jpg

„Valvur“ Jüri Arrak

bottom of page